lis 16 2019

Wyjaśnienie Twin Peaks część 3/4


Komentarze: 0

18. RUNNING OUT OF SAND – AUDREY

- od 3:30:28 do 3:41:44

- TP jako opera mydlana z lat 90 nie pasuje do obecnych standardów/obecnej widowni. Coś nam o tym przypomina w The Return – stary klucz hotelowy Coopera, Lucy mająca problem z nowymi telefonami, biurko szeryfa z monitorem. Jack Rabbit’s Palace/Pałac Królika – miejsce, którego szukano w TP. Króliki mają uszy – antena. Bobbie mówił, że tam za młodu wymyślano historie. Jednak dziś nikt nie używa anten – jest internet, itd. Dlatego w The Return nie mogli znaleźć drogi do tego miejsca – droga zniknęła.

- TP jest z innych czasów, zostało przesunięte z przeszłości do przyszłości, do której nie należy i do której nie pasuje. A w przypadku Audrey – tam, gdzie nie chce być.

- Kim była Audrey w S1-2? Była samowolna i skupiona na sobie. Nie interesowała jej Laura. Chciała rozwiązać sprawę dla siebie. Dlaczego? Bo chciała być gwiazdą serialu. Chciała naszej uwagi. Chciała miłości Coopera, bo chciała naszej uwagi.

- W The Return Audrey jest daleko od centrum uwagi, nawet jej historia zaczyna się dopiero w 2/3 sezonu. Nadal jest samowolna, ale jednocześnie niepewna rzeczywistości i siebie. Boi się wyjść z domu.

- Mąż Audrey to mrukliwy Charlie, który kontroluje jej życie.

- Celem Audrey jest znalezienie Billiego, tajemniczego mężczyzny z którym zdradza męża.

- Czy Billy to Billy Zane? Niekoniecznie. Nie wiemy kim on jest i nie musimy wiedzieć. On nie ma znaczenia. Liczy się tylko to, że jest jakiś Billy.

- Gdy Audrey idzie do Roadhouse wiemy już, że jej rzeczywistość to fałsz. Wiemy to dzięki jej tańcowi/Audrey’s dance. Tańcząc do swojej piosenki z S1-2 sprawia, że jej sen staje się prawdziwy. Tańczy dla widzów i serial/nasza uwaga znów skupia się na niej, ale tylko na chwilę, bo zaraz pojawia się przemoc wśród publiczności Roadhouse – mrok współczesnej tv. Sen Audrey zamienił się w koszmar. Biegnie do Charliego, by ją zabrał po czym się budzi. Patrzy się na niego i po chwili patrzy się na siebie po przebudzeniu. Charlie to część Audrey.

- Audrey budzi się w pustym pomieszczeniu, tylko lustro. Jest bez makijażu, bez super ubrań, normalne włosy i zmarszczki. Marzyła o byciu nadal młodą, seksowną dziewczyną, w której kochali się widzowie, ale w rzeczywistości już taka nie jest. Jest stara i zapomniana.

- Audrey patrząca się na Charliego to Audrey patrząca się na swoją starą twarz.

- Charlie mówi, że powinna iść do Roadhouse poszukać Billiego, ponieważ tak została napisana jej rola. Gdy pyta się czy będzie posłuszna czy ma zakończyć również jej historię – jest to aluzja do Laury. Co zakończyło historię Laury? Jej wątek był zbyt ciekawy dla widzów i to wymusiło udzielenie odpowiedzi – zakończenie go.  Charlie to wcielenie przeszłości – jest ubrany w taki sposób i otoczony starymi przedmiotami. On nie ma ochoty iść do Roadhouse – współczesnej tv.

- Audrey przed przyjściem do Roadhouse/dołączeniem do The Return żyje w przeszłości/naszej pamięci o niej. Gdy widzimy ją po raz pierwszy to nadal tam jest, w związku z przeszłością.

- Jej wątek nie jest połączony z resztą The Return – nie wróciła wraz z S03. Ona potrzebuje jakiejś tajemnicy, by wrócić/przyciągnąć naszą uwagę – stąd wątek Billiego. Audrey zdradza przeszłość/Charliego z nową osobą, która ma być w Roadhouse/współczesnej tv. Chce go tam szukać, ale jednocześnie boi się tego co to może dla niej oznaczać – jakie to będzie miało konsekwencje. Mówi Charliemu, że chce tam iść i jednocześnie nie chce iść. Że jest tu jak w Ghostwood. Co się działo w Ghostwood? Stary tartak miał spłonąć, by zrobić miejsce dla czegoś nowego. Jednak ten wątek nie był ciągnięty dalej. Audrey mówi, że jest jak w Ghostwood, bo utknęła między przeszłością i przyszłością. Chce zostać w przeszłości, gdzie była w centrum uwagi, ale jednocześnie chce być częścią The Return, bo w jej charakterze jest być w centrum.

- Kim jest Billie? To przerażenie Audrey, zamiana przeszłości na przyszłość. Co zrobił Billie? Ukradł samochód. Od kogo? Od Chucka. Chuck = Charlie = przeszłość.

- W Roadhouse młodzi rozmawiając wspomnieli o Billim, więc The Return połączyło się z tajemnicą Audrey i ta wreszcie mogła udać się do Roadhouse. Jednak to co zastała w tym miejscu to przemoc współczesnej telewizji. Uciekła stamtąd do bezpiecznej przeszłości, ale to jej nie ocaliło, ponieważ nie ma już przeszłości, do której można wrócić. Twin Peaks umarło z rozwiązaniem zagadki Laury, więc tak jak serial - czas Audrey się skończył. Tak jak serial – jest stara i nie może już być tym kim była w przeszłości. Eddie Vedder śpiewał w tym odcinku – Jestem kim jestem i nie będę już tym kim byłem. Nie będę tym kim mogłem zostać. – zmarnowany potencjał. TP mogło być czymś więcej, gdybyśmy mu pozwolili. Jest jak Gersten, siostra Donny – miała talent, ale się stoczyła i poślubiła narkomana/zło.


 

19. IT IS IN OUR HOUSE NOW

- od 3:41:44 do 3:49:12

- Porażka serialu zmieniła nasze serca, a strach od lat 50 sprawiał, że każda kolejna generacja była coraz gorsza.

- Zepsucie młodych ludzi to kolejny z tematów The Return. To dziedzictwo tego co starzy zostawili młodym. Nowa widownia ogląda porażkę telewizji poprzedniej generacji i to napawa ją jeszcze większym mrokiem.

- Shelly związała się z przemocą i gdy zło wygrało to proces się powtórzył – jej córka również związała się z jeszcze gorszym człowiekiem. Richard to zło wcielone, zabija małego chłopca samochodem.

- The Return jest mroczniejsze, brutalniejsze, bardziej przerażające i mniej przejmujące się ofiarami niż Twin Peaks miało kiedykolwiek być. Dzisiejsza widownia potrzebuje bardziej graficznego przedstawienia przemocy niż ta z lat 90.

- Współczesna garmonbozia została zdegradowana z kukurydzy do fast foodu. Często widzimy jak ktoś je fast fooda w serialu.

- Zło w nas jest jak nowe zło TP w Sarze Palmer. To zło nosi maskę TP tak jak nosi nas jako maskę i tak jak nosi twarz Sary jako maskę. Zło jest teraz w naszym domu i musimy z nim żyć – głosy z domu za Sarą, gdy odwiedził ją Hawk.

- W The Return poboczne historie były krytykowane za brak rozwiązania. Dlaczego prowadziły one donikąd i zostały urywane? Bo zło zalęgło się w miasteczku i nie było już na nie odpowiedzi. Nie było śledztwa, które mogłoby rzucić na nie światło, by dać odpowiedzi. Nie było balansu/równowagi. Nie mogliśmy dostać odpowiedzi, nie mogliśmy dostać satysfakcji. Poniżej przykłady.

- Beverly, pracownica z hotelu – była żoną chorego na raka, który ją obwiniał. Jest zmęczona, przerażona. Koniec historii.

- Becky, córka Shelly – ożeniła się z przemocą – jej mąż to narkoman, który ją bije, zdradza i popełnia samobójstwo. To przerażające i okropne. Koniec historii.

- Postacie w Roadhouse – opowiadają smutne/przykre historie i na tym ich wątki się kończą.

- Brak równowagi oznacza, że nie ma śledztwa, które mogłoby rozjaśnić te historie.

- Lynch mówił w wywiadzie, że historia Laury to złota gęś, która znosi złote jaja.

- Złote jaja to piękne historie poboczne, które wywodziły się od głównego wątku – morderstwa. Natomiast te złe/okropne historie, które nie są połączone z Laurą w The Return to zgniłe jaja.

- Złote jaja wywodzą się z morza idei/niebytu i kończą w stacji paliw w S1-2 – na dachu stacji jest figurka gęsi. Zgniłe jaja w pozostałej historii wywodzą się z Zeitgeistu/naszego strachu w naszych głowach – wyszły z głowy matki zła w S03E08.

- Za każdym razem w  The Return jak komuś rozwala się głowa to towarzyszy temu dźwięk rozbijanego jajka.

- Nasze głowy stworzyły Zeitgeist, który zainfekował nasze tv, a tv zniosło w naszych głowach zgniłe jaja, które sprawiają, że nasze mózgi gniją.

- Morał historii Lyncha jest taki: TV SPRAWIA, ŻE NASZE MÓZGI GNIJĄ.

- Lynch mówił w wywiadzie, że odpowiedzi/wyjaśnienie są jak narkotyk.

- Screen zgniłego jaja z The Return – to nasz mózg uzależniony od odpowiedzi.

- Strach wszedł do stacji TV, mózgi ludzi pracujących w tv zgniły, zgnilizna dostała się do fal radiowych i wypełniła strachem nasze serca – scena w epizodzie 8 jak woodsmen wchodzi do stacji radiowej i jak robal wchodzi do ust dziewczyny.

- Zmiana wyglądu Ramienia/Karła w S03 – to elektryczne drzewo ze zgniłą głową. Przedstawia obecne czasy – czym więcej strachu w tv tym bardziej przypomina ono grzyba po wybuchu bomby atomowej.

- Zdaniem autora aktor grający Richarda został wybrany do roli ze względu na kształt twarzy/głowy, która przypomina zgniłe jajo. Richard jest dzieckiem złego Coopera i Audrey – tej, która chciała naszej uwagi i tego, który… O Mr. C w następnej części.


 

20. THIS THING OF TWO COOPERS

- od 3:49:12 do 3:51:02

- Dale Cooper to widzowie – nasz umysł detektywa. Dobry Cooper to nasze pragnienie kontynuowania odkrywania sprawy Laury, nasze pragnienie balansu/równowagi, nasze pragnienie dobra.

- W The Return nasze pragnienie tajemnicy zostaje uwięzione przez nasze zło.

- W dwuczęściowej premierze The Return Mr. C przesiada się ze srebrnego Mercedesa do czarnego Lincolna – z balansu do zła, z dobrych intencji do złych. Wjechał do TP dobrymi intencjami, by je uwięzić i zastąpić złymi.

- Dobry Cooper został uwięziony w Chacie, a następnie w ciele Dougiego.

- Celem doppelgangera jest bycie przeciwieństwem Coopera. To nasze pragnienie zła, przemocy Boba, wyjaśnień i odpowiedzi. Odpowiedzi to to czego CHCEMY. To czego POTRZEBUJEMY to balans.

- Co chce zrobić dobry Cooper w The Return? Odnaleźć Laurę. Chcemy odnaleźć Laurę, by wrócić do oryginalnej fabuły.

- Co robi Mr. C/Zły Cooper w The Return? Powiedział to w scenie w barze: CHCĘ, a nie POTRZEBUJĘ. Niczego nie potrzebuję. Ja CHCĘ. To jest czego chcę – tu pokazuje asa z ilustracją sowy. On chce znaleźć Judy. Nie wie kim lub czym jest Judy. On po prostu tego chce. O Judy w następnej części.


 

21. WHO IS JUDY?

- od 3:51:01 do 4:16:24

- Tajemnica Judy to największa tajemnica od czasu tajemnicy morderstwa Laury. Zaczęła się od sceny z Jeffriesem w filmie. To była największa tajemnica przed pojawieniem się finału 3 sezonu.

- Kim jest Judy? Czy jest powiązana z Josie? Czy była w Seattle, a może w Południowej Afryce? Czemu Jeffries o niej mówi? I czemu na końcu filmu małpa wypowiada jej imię? Czy to znaczy, że teraz Judy jest kluczem do wszystkiego? Nie wiemy kim ona jest, jakie ma znaczenie – nie wiemy nic. Po prostu chcemy się dowiedzieć!

- Podnieśliśmy rangę Judy, o której wspomniał Jeffries w filmie do miana największej tajemnicy, której wyjaśnienia pragniemy w 3 sezonie.

- Judy to odpowiedź na nasze wszystkie pytania. Dosłownie. Judy = odpowiedź na wszystkie nasze pytania.

- Gordon Cole tłumaczył agentom, że Judy to ekstremalnie zła siła, która dawniej nosiła imię Jowday. Czym jest ekstremalnie zła siła w kontekście TP wg Lyncha? Wyjawienie zabójcy Laury – odpowiedzi/wyjaśnienie tajemnicy.

- Znaczenie słowa Jowday – w chińskim/mandaryńskim to Jow i dai. W grę wchodzi tu wymowa. Tak jak w Naido Lynch czyta to jako Nay Do (Nej Do) – tak jakby ktoś wymawiał od tyłu Diane. Czyli Jow Dai – Jow Day. Co oznacza to słowo w mandaryńskim? Wyjaśniać/Kończyć.

- JUDY = WYJAŚNIENIE/ZAKOŃCZENIE

- Czym jest Judy? Oglądacie/Czytacie ją w tej chwili, hehe.

- Gordon opowiada, że on, Briggs i Cooper mieli plan jak znaleźć Judy. Ale Briggs zniknął, a później Cooper również. – Lynch, Frost i żądanie widzów doprowadzili do rozwiązania zagadki Laury. Później Frost odmówił Lynchowi pomocy przy zrobieniu filmu, a po widzom nie spodobał się film.

- Gordon mówi, że ostatnie co usłyszał od Coopera to: Jeśli zniknę, zrób wszystko, by mnie odnaleźć. Zamierzam zabić dwa ptaki jednym kamieniem/upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. – Widzowie mówią, że jeśli odejdą, a twórcy będą chcieli ich powrotu to twórcy będą musieli dać nam to co chcemy, czyli Judy-wyjaśnienia. Chcemy zabić dwa ptaki jednym kamieniem – jednym sezonem. Pierwszy ptak to złota gęś, która znosi złota jaja, a drugi ptak to sowa, która reprezentuje opiekę nad fabułą oryginalnego serialu.

- Co to za symbol, który reprezentuje Judy? Symbol sowy na asie? Jest bardzo podobny do sowiego symbolu z pierwszych sezonów. Sowi symbol z pierwszych sezonów reprezentował opiekę sowy nad fabułą. Symbol sowy z asa z 3 sezonu to czarna dziura z uszami sowy – reprezentuje czarną pustkę/ciemność, która ma zniszczyć serial do końca.

- Rozmowa Mr. C z Jeffriesem – Mr. C pyta się kim jest Judy i słyszy, że już ją spotkał. – to prawda! Dostaliśmy wyjaśnienia już wiele razy – wyjawienie zabójcy w 2 sezonie i zakończenie 2 sezonu. Zło żyjące w Sarze Palmer w 2 sezonie to to samo zło, które w niej żyje w 3 sezonie – przemówiło wtedy do Briggsa, że jest w Chacie z Cooperem. I tak też było – Judy wtedy z nim było w Chacie – to zakończenie serialu. Czekała na Briggsa/Frosta, by dołączyć i serial mógł się zakończyć.

- Spotkaliśmy Judy również w filmie – to cała chronologia wydarzeń prowadząca do śmierci Laury i wyjaśnienie wątków meta. Wraz z filmem dostaliśmy już dosłownie wszystko, by w pełnie zrozumieć cały serial i film. To była odpowiedź/wyjaśnienie, którego nie zrozumieliśmy, bo nawet nie wiedzieliśmy, że je dostaliśmy. Dlatego na końcu filmu małpa wypowiada to słowo – Judy. Małpa to symbol ciekawości. Małpa zdjęła maskę, którą nosił Jumper/Skoczek – czyli Lynch. My byliśmy ciekawi odpowiedzi i ona sam był ciekawy do czego doprowadzi go ta historia – akcja i reakcja. Lynch jako ta małpa mówi nam, że ciekawość się opłaciła.

- Gdy zmusiliśmy Lyncha do wyjawienia mordercy – my/widownia i serial zostaliśmy opanowani przez Boba/zło. Wtedy serial przestał być tym czego chciał Lynch i stał się serialem/snem widzów. Ten sen to jest to co po 25 latach przywróciliśmy na ekrany – nie mając pojęcia, że wszelkie odpowiedzi już zostały nam pokazane. Nie wiedzieliśmy tego tak samo jak Mr C. Przywróciliśmy serial, by dostać odpowiedzi – tak samo jak Mr. C.

- Nie dowiedzieliśmy się co robił Mr. C przez 25 lat – ponieważ serial przez ten czas nie istniał. Nie dawaliśmy naszej uwagi/atencji przez ten czas, więc serial nie istniał.

- Jak zaczyna się 3 sezon? Facet siedzi i wpatruje się w puste pudło, w pomieszczeniu z wieloma kamerami. Później dowiadujemy się, że pudło stworzył Mr. C.

- Mr. C to Cooper, którego opanował Bob i który przybył ze świata pomiędzy/Chaty, więc wie jak działa telewizja. – demonstruje to w tym sezonie wiele razy poprzez używanie elektroniki.

- Mr. C aktywnie i sprytnie wykorzystuje intuicję/połączenie z widownią, by manipulować fabułą serialu.

- Mr. C to widzowie, którzy chcą odpowiedzi, ale jest również postacią w serialu, która wie, że TP potrzebuje tajemnicy, by znów istnieć. Dlatego pusta skrzynia/eksperyment to tajemnica, by przyciągnąć uwagę widzów.

- Facet obserwujący pudło dostaje kawę od koleżanki. Kawa pochodzi z kawiarni Szymons, która w logo ma wiśniowy placek. – kawa i placek to paliwo dla śledztwa.

- Mr. C stworzył pudło -> przyciągnął naszą uwagę. Nasza uwaga coraz bardziej rośnie -> pudło to generator naszej uwagi/atencji, która ma przywrócić TP/serial do życia. Po tych scenach zaczynają się poszukiwania Judy przez Mr. C. – po to chcieliśmy powrotu serialu.

- Czy Mr. C znalazł czego chciał? On nawet nie wie czego chciał. Co się pojawiło w The Return? Wyjaśnienie kim jest Judy. Geneza strachu, który stworzył Twin Peaks. Geneza Boba. Geneza woodsmanów. Morze niebytu. Strażak. Geneza Laury. Niebieska róża. Tv jako sen. Działanie sowiego pierścienia. Sowy. Ryba w ekspresie do kawy. Sowi symbol. Wyjaśnienie co widziała Laura za Jamesem. – w tym sezonie dostaliśmy wszystkie odpowiedzi, których chcieliśmy, ale nadal nie wiedzieliśmy, że je dostajemy!

- Niesławna scena z zamiataniem podłogi, gdzie facet przez 2,5 minuty zamiata podłogę. – dostaliśmy już 15 odcinków sezonu i nadal TP nie powróciło, ale nadal ufamy reżyserowi. Cierpliwie czekamy aż coś się wydarzy. Ale nic się nie dzieje. Odbieramy to wszystko jako coś abstrakcyjnego. Myślimy, że chcemy odpowiedzi, ale odpowiedzi nie przyciągają naszej uwagi – tajemnice ją przyciągają. Tak jak sprzątający facet – powoli wszystko jest wyjaśniane, ale nie sprawia nam to satysfakcji.

- W międzyczasie Mr. C ponownie wraca na ekran – scena z powstrzymywaniem wymiotów – garmanbozia generowana przez cały 2 sezon zgniła przez te 25 lat. Wielu widzom przestało na Mr. C zależeć. Czas Mr. C powoli się kończy, bo widzowie chcą zobaczyć jak Cooper opuszcza Chatę, by zatrzymać Mr. C. By to powstrzymać Mr. C ma plan, by utrzymać naszą uwagę na sobie.

- Plan Mr. C to stworzenie Dougiego. To jak z podmianą figurki przez Indianę Jonsa – Dougie ma zająć miejsce Mr. C, gdy Cooper wyjdzie z Chaty.

- Dougie to nowa tajemnica, która ma podtrzymać naszą uwagę na Mr. C. Przygody Dougiego są średnio ciekawe, a znacznie ciekawsze jest to dlaczego Mr. C go stworzył i jaki ma na niego plan. To utrzymuje uwagę na Mr. C.

- Mr. C utrzymuje uwagę na sobie poprzez tworzenie przez siebie kolejnych tajemnic – jakie smsy wysyłał? Po co? Czego chciał? Czemu szukał Judy? Jak jest powiązany z rodziną Hastings? Kim jest Mr. Strawberry? Co oznacza noga psa w bagażniku? Nie tworzył tych tajemnicy, by dać na nie odpowiedzi – tworzył je, żebyśmy byli nim zainteresowani/skupili na nim swoją uwagę podczas 3 sezonu. Nasza uwaga to jego paliwo. Chcemy tajemnice, więc tworzy tajemnice. Chcemy ich więcej to on tworzy ich więcej. Chcemy Judy, więc i on chce Judy. Chcemy też dowiedzieć się czegoś o Mr. C, więc FBI przesłuchuje go jako nasi reprezentanci.

- Skoro Dougie to wersja Coopera to znaczy, że musi być również reprezentantem nas – widowni. Gdy go pierwszy raz widzimy to jest w pustym pokoju zdradzając żonę. Nie okazuje zbyt wielu emocji. Skoro Mr. C to nasza zła strona to Dougie jest tym co zostało z nas dobrego. Nie ma tego zbyt wiele.

- Gdy dobry Cooper przedostaje się przez dziurę do pustego pudła – pudło jest puste, ponieważ Twin Peaks bez Laury jest puste. Wtedy trafia do pomieszczenia na dnie – morze niebytu, ponieważ tam gdzie wrócił brakowało balansu/równowagi. Zamiast niego pojawiło się zło, które zabiło faceta i kobietę, którzy obserwowali pudło.

- Hawk miał odnaleźć coś czego brakuje i ma związek z Cooperem. Skoro dotyczy to dobrego Coopera to chodzi o miłość. To co pomaga Hawkowi to indiańska moneta, która prowadzi go do drzwi, w których ukryta jest kartka z pamiętnika Laury. – równowaga Laury = miłość.

- Tak jak Hawk – my też musieliśmy odnaleźć miłość. Odnaleźć miłość w historii Dougiego i w nas samych. Bo w Twin Peaks już jej nie było.

- Dougie – to dobry Cooper, który trafił życia pełnego miłości, szczęścia i ogromnego farta, ale to nie było to czego my chcieliśmy. Nie chcemy tego. Dlatego nasza miłość jest w niebycie/Cooper pośród morza niebytu. My chcemy akcji! Coopera walczącego ze złymi i wygrywającego, a nie jakiejś miłości i codziennego życia. I dlatego Cooper jako Dougie jest pusty – nie przyciąga naszej uwagi. Nasza uwaga jest z Mr. C, który ma tajemnice i zabija.

- Sceny z Dougiem nas irytują i chcielibyśmy je wyciąć z serialu. Natomiast Lynch kocha codzienne życie. Dla niego Dougie to najlepsze co może być. Lynch może się delektować bez końca tym co dobre – scena jak Gordon przypatruje się pijącej wino kobiecie, a Albert się niecierpliwi.

- Dlaczego nikt nie pomaga Dougiemu? Bo odbija naszą uwagę. Nie jesteśmy nim zainteresowani. Ale serial nadal trwa, więc go oglądamy – bo każda postać ma swoją rolę do odegrania, nie ważne czy ciekawą czy nudną. To jak występ w teatrze, gdy jeden aktor całkiem zapomni swoich kwestii, ale pozostali przepychają go jakoś przez resztę występu, bo serial musi trwać.

- Lynch chce nam pokazać, że to czego chcemy to coś złego. Jedyna sytuacja, gdy Dougie przykuwa naszą uwagę jest wtedy, gdy dzieje się coś złego – musi zainterweniować na ulicy, by powstrzymać napastnika. Sam Dougie cieszy się tylko z najprostszych rzeczy – jedzenia i seksu. Tylko przy tych okazjach pojawia się na ekranie, bo na chwilę zwraca naszą uwagę, a później znika nam z oczu, bo wraca do nudnego, codziennego życia.

bardzo_suabe_rymy   
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz