Wyjaśnienie Twin Peaks część 2/4
Komentarze: 0
11. PLOT DEVICES
- od 2:41:31 do 2:51:34
- Istnienie serialu opiera się na uwadze widzów/atencji i śledztwie. Jeśli ktoś lub coś nie jest częścią tajemnicy to nie ma naszej uwagi i to sprawia, że nie istnieje w serialu. Świetnym przykładem jest Teresa Banks. Na zebraniu w TP Cooper mówił o nie jak o osobie, która nikogo nie interesowała – nie miała rodziny ani przyjaciół. Jest nikim, bo nie ma jej w serialu i nie była częścią śledztwa dotyczącego Laury. Cooper mówi, że nikt o niej nie słyszał – aż do dziś – momentu zebrania. W świecie coś istnieje dopiero jak zostanie częścią tajemnicy. W filmie Teresa pojawiła się jako koleżanka Laury, która szantażowała Lelanda. Stała się częścią tajemnicy – zyskała naszą uwagę – objęło ją śledztwo – film mógł powstać.
- Śledztwo potrzebuje agentów FBI, dlatego pojawili się Desmond i Stanley. Co się stało z Desmondem, gdy przestał być potrzebny? Zniknął – dosłownie zniknął z ekranu. Nie był już potrzebny, bo pojawił się Cooper.
- Między zniknięciem Desmonda, a pojawieniem się Coopera reżyser umieścił sceną z Davidem Bowie. Miało to swój cel.
- Bowie opowiada agentom, że był na spotkaniu w Sklepie. Zyskuje w ten sposób naszą uwagę. Dawid Bowie swoją sceną przerywa film i to dosłownie. Na początku tej sceny Cooper widzi siebie na monitorze w korytarzu, a obok niego przechodzi Phillip Jeffries/Bowie. Jeffries/Bowie zatrzymuje film i wtrąca do niego swoją scenę. Gordon mówi, że nie było Jeffriesa od dwóch lat / do tego gra go sławny Bowie – reżyser robi wszystko, by zwrócić na niego naszą uwagę.
- Jeffries mówi – “To sen. Żyjemy we śnie.” Jeffries wygląda na zdezorientowanego całą sytuacją tak jak my jesteśmy zdezorientowani tą sceną. Mówi o spotkaniu w Sklepie, ale my nie wiemy o co chodzi, więc on też wydaje się nie wiedzieć czym to spotkanie było.
- Reżyser osiągnął już swój cel przerywając film tą sceną, więc Jeffries nie jest już potrzebny i znika. Jest to szokujące dla niego i dla nas, bo nie wiemy co się właśnie stało.
- Film znowu leci dalej i dowiadujemy się, że Jeffriesa nigdy tam nie było. Recepcjonistka go nie widziała, bo film został zatrzymany podczas jego sceny/odwiedzin. Ale my to obejrzeliśmy, więc ta scena pozostała częścią filmu – Cooper i Gordon widzą go na nagraniu z monitoringu.
- Gordon Cole zauważa, że zniknął tak jak Chester Desmond. Obaj zniknęli całkowicie, bo ich rola została już spełniona. Dlatego Jeffries trafił do machiny/ekspresu do kawy znajdującego się pośród morza niebytu – stał się tym co symbolizował. Dlatego w S03 mógł przenieść Coopera w czasie w ten sposób zaburzając czas, tak jak wcześniej zrobiono to z nim w filmie.
12. YOU CAN’T GO HOME AGAIN
- od 2:51:34 do 2:54:12
- W tym momencie autor poświęcił kilka minut na krótkie podsumowanie, by móc przejść do 3 sezonu. Przetłumaczę całość poniżej.
- Twin Peaks oryginalnie było o Cooperze prowadzącym śledztwo dotyczące morderstwa Laury Palmer. Ta tajemnica miała cały czas trwać, ponieważ śledztwo miało być światłem niszczącym mrok telewizyjnej przemocy, którą karmił się Zeitgeist/coś w powietrzu; ówczesnego strachu w Ameryce. Twin Peaks zostało stworzone, by zwalczać zło, którym był mrok – odpowiedzi/wyjaśnienie/rozwiązanie tajemnicy. Producenci i widzowie byli zbyt krótkowzroczni, by odczytać przesłanie, więc je odrzucili. Żądali rozwiązania zagadki morderstwa i gdy to otrzymali – odeszli. To zabiło serial i potwierdziło przekonania Lyncha – widzów nie obchodziła Laura i chcieli tylko wiedzieć kto ją zabił i kim był Bob. Ironia losu, że Bob reprezentował zło w sposobie myślenia. Bob wszedł w posiadanie widowni, więc również Cooper/reprezentant widowni stał się ofiarą Boba. Lynch starał się powrócić, ponownie używając Laury jako broni przeciwko Bobowi/przemocy. Film starał się ponownie zainteresować widzów Laurą poprzez pokazanie źródła jej cierpień i smutków. Film okazał się klapą, a głównym zarzutem widzów było to, że dotyczy Laury, a nie jest o Cooperze opętanym przez Boba. W tym momencie nie było już nadziei dla przesłania, które miało nieść Twin Peaks. Mimo to Lynch wrócił z Twin Peaks do tv 25 lat później. Ale dlaczego? Z punktu widzenia Lyncha, nie zrozumieliśmy jego przesłania za pierwszym razem ani za drugim, wić po co próbować trzeci raz? Cóż, chodzi o to, że to fani stoją za powrotem TP. Ich miłość do serialu rosła z czasem, ale jeszcze bardziej rosło ich pragnienie wyjaśnienia tego co się wydarzyło tak naprawdę w Twin Peaks i co się miało dziać później. To pragnienie było mocniejsze nawet niż dawniejsze pragnienie poznania zabójcy Laury. Wtedy pragnienie poznania odpowiedzi zabiło serial, a teraz jak się okazało – pragnienie poznania odpowiedzi przywróciło serial do życia. I to właśnie o tym jest sezon 3/TP Return. Fani TP przywrócili TP z niebytu, by poznać odpowiedzi, dalszy ciąg historii Coopera i rozwiązanie każdego elementu tajemnicy. Lynch dał nam dokładnie to czego sobie życzyliśmy: Twin Peaks pozbawione swojego oryginalnego przesłania.
13. FEELING THE AIR
- od 2:54:12 do 3:05:49
- Pierwsze co widzimy w S03 to przypomnienie tego jak rozpoczęło się TP i że było o Laurze, a następnie widzimy Strażaka z Cooperem. A po tej scenie widzimy wiatry nad chatą doktora Jacobego. Lynch robi serial we współczesności, więc potrzebuje współczesnego Zeitgeistu/tego czegoś w powietrzu; strachu, który obecnie ma miejsce w tv. Dlaczego u Jacobego? Bo jako Mr. Amp w internecie, personifikuje ogień współczesnego strachu – problemy ze służbą zdrowia, podział w polityce, katastrofy ekologiczne – to z czego telewizja jest obecnie zbudowana.
- Dlaczego Jacoby jest głosem Zeitgeistu/strachu unoszącego się w powietrzu? Dowiemy się jeśli zrozumiemy kim był w oryginalnych sezonach 1-2.
- Dlaczego Jacoby w s1-2 był ekscentrykiem? Nie nosił okularów 3d, bo był ekscentrykiem – był ekscentrykiem dlatego, że podczas pisania postaci nakazano mu nosić te okulary 3d.
- Co się kryje za noszeniem okularów 3d? Inne postacie widzą innych jako dobrych lub złych. Natomiast Jacoby widzi dobre i złe strony bohaterów. Widzie dobre i złe strony Laury. Bobby jest uważany za zły charakter, ale Jacoby potrafi dostrzec jego dobre strony.
- Jacoby czasami ubiera się ekstrawagancko, bo tak powinna ubierać się osoba, która często nosi okulary 3d. Nosi okulary 3d, by widzieć głębię postaci – że nie są one jednowymiarowe.
- W S03 Jacoby jest głosem Zeitgeistu, ponieważ to postać, która wie co się naprawę dzieje/jak się sprawy mają za kurtyną. I tak jak ludzie, którzy obecnie uważają, że wiedzą co się dzieje – wkręcił się w teorie spiskowe i tworzy takie nagrania.
- Jacoby sprzedaj złote łopaty, by wykopywać złoto – to nawiązanie to wspominanej już analogii związanej z medytacją Lyncha – wykopywania drobinek złota – czym więcej złota wykopiemy tym więcej będzie miłości. Jacoby je sprzedaje – Lynch mówi nam, że media pisząc o teoriach spiskowych monetyzują je/zarabiają na nich – dając nam fałszywą nadzieję. Jacoby maluje łopaty na złoto – to fałszywe złoto – fałszywe nadzieje/fałszywe dobro.
- Kto kupuje łopaty? Nadine Hurley. Dlaczego? Znowu musimy cofnąć się do sezonów 1-2.
- Nadine była żoną Dużego Eda, który okazywał jej miłość i opiekował się nią. Miała opaskę na oku, więc widziała tylko połowę obrazu – widziała tylko negatywne strony swojego małżeństwa. Myślała, że co da jej szczęście? Nie miłość męża, ale pieniądze – komercja. Chciała sprzedawać bezgłośne prowadnice do żabek – one zasłaniają światło i działają dzięki olejowi. Kupiła złotą łopatę, bo to fałszywa nadzieja napędzana złym paliwem telewizji.
- Co z Edem? Był właścicielem stacji paliw, który ożenił się z negatywną Nadine. To Lynch ożeniony z negativyty/negatywnością/złą stroną. Jednak Ed nie chciał być z nią ożeniony – wolał Miss Twin Peaks, Normę Jennings.
- Norma była właścicielką RR, sprzedawała kawę i wiśniowe placki, gorzkie i słodkie – równowaga. Przyjaźń i miłość. Lynch chce się związać z tą pozytywną stroną – taka jest jego nadzieja dla telewizji. Ale złota obrączka trzyma go uwiązanego do widowni, która ma coraz bardziej dziecięce pragnienia.
- Co się stało po wybudzeniu Nadine ze śpiączki w sezonie 2? Miała super siłę i myślała, że jest dzieckiem. Stało się to w sezonie 2, po tym jak widownia już zaczęła naciskać na wyjawienie mordercy. Negatywna Nadine to widzowie – potężni i płaczący jak dzieci o odpowiedzi oraz trzymający dyrektora z dala od jego miłości.
- W S03 Nadine dała Edowi wolność. Trzeba tu zwrócić uwagę, że w tym sezonie Ed ma fryzurę Lyncha.
- Dlaczego dała mu wolność? Bo my jako widownia się zmieniliśmy przez te lata. Teraz kochamy film i żałujemy, że zniszczyliśmy serial i film swoimi złymi opiniami. I w głębi siebie czujemy się winni. Chcemy więcej TP i chcemy, żeby Lynch zrobił je po swojemu.
- Ważny fakt – Lynch w 2015 niemal wycofał się z produkcji 3 sezonu, bo brakowało funduszy. Po miesiącu negocjacji prace zostały wznowione. Dlatego w S03 Norma umawia się z Lawfordem – będącego jej szefem i mówiącym jej, że wydaje za dużo pieniędzy. Następnie Ed przyjeżdża do Normy złotym samochodem – pamiętacie o medytacji? Mówi jej, że chce z nią być. Przerywa mu Lawford, ale Norma odpowiada, że z nim kończy i się wykupuje. Następnie następuje pocałunek Normy i Eda – są już razem. Lynch i Twin Peaks wreszcie są razem. To się dzieje na początku 15 odcinka. Co się dzieje później w tym odcinku? Dougie przypomina sobie, że jest Cooperem i wkłada widelec do gniazdka, by wrócić do TP. Ta miłość sprawiła, że Cooper do nas wrócił. Soundtrack w tym odcinku – Kochałem cię zbyt długo, by teraz przestać.
- Ed/Lynch siedząc przy barze zamawia kawę – paliwo do śnienia. I przymyka oczy – by znów śnić. Wtedy na ramieniu kładzie mu rękę Norma – mogą być już razem.
- Ale żeby istniało TP to muszą być tajemnice, prawda? Takie są zasady. O nich później.
14. THE WHITE HORSE
- od 3:05:49 do 3:13:49
- Co symbolizuje biały koń? Istnieje wiele teorii fanów, ale w S03 woodsman/drwal powiedział to do mikrofonu – „koń to białko oka”. Biały koń symbolizuje odwrócenie wzroku – bo gdy kierujemy oczy w bok to wtedy widać ich białko. Za każdym razem jak pojawia się w serialu to jakaś postać odwraca wzrok od jakiego wydarzenia.
- Biały koń symbolizuje odwrócenie wzroku, a wtedy wchodzi w nas ciemność/zło. Dlatego złe doppelgangery mają białe oczy – są całkiem źli.
- Kto widział białego konia? Sarah Palmer. Przed S03 nie zwracała uwagi na krzywdy Laury. Nawet jeśli bywała odurzona narkotykami przez Lelanda to musiała się czegoś domyślać, ale nikomu o tym nie mówiła. W S03 widzimy tego efekt – otwierając swoją twarz pokazuje zło jakie ją wypełniło i teraz to zło nosi twarz Sary jako maskę.
- W S03 widzimy białego konia w domy Carrie Paige. Dlaczego? Cooper nie ma czasu zająć się sprawą zabitego mężczyzny w jej domu i woli odwrócić wzrok/zignorować to, by zająć się swoją sprawą. Odwracał wzrok, bo w tym świecie nie był już całkiem dobry, było w nim już trochę zła – sytuacja w barze.
- Przy kasynie w S03 jest biały koń. Co się wydarzyło w Vegas zostaje w Vegas – o tym się nie mówi. W kasynie również znajduje się zło – hazard.
- Słyszymy rżenie konia, gdy w S03 w odcinku 8 pojawiło się zło w TP, a do ludzi wszedł robal. Pojawiło się zło, więc usłyszeliśmy, że pojawił się również biały koń.
- Podsumowując – odwracanie wzroku/ignorowanie tego, że komuś dzieje się krzywda sprawia, że do naszych dusz dostaje się zło.
- Dlaczego na początku S03 Cooper widzi białego konia? Tuż przed zobaczeniem go Laura daje mu/nam ostrzeżenie mówiąc: Możesz teraz stąd wyjść/Możesz teraz to wyłączyć. – to nasza ostatnia szansa na wyłączenie tv, by nie oglądać tego sezonu/by nie dostać tego, czego sobie życzyliśmy. Jeśli będziemy oglądać serial dalej to zignorujemy ostrzeżenie Laury – odwrócimy wzrok. Dlatego po tej scenie pojawia się biały koń – oglądamy serial dalej. Jeszcze przed pojawieniem się białego konia Laura szepcze na ucho Coopera tajemnicę. Co szepcze? Wiemy od dawna, że zdradza imię zabójcy. Po tym szeptaniu mamy już swoją starą odpowiedź, więc Laura dosłownie znika z Chaty – zostaje skonsumowana przez przemoc tv, a wraz z tym Twin Peaks w tym momencie umiera. I proszę bardzo – tak się zaczyna sezon 3. Odwracamy od tego wzrok i oglądamy serial dalej – pokazuje nam się biały koń i ciemność obok niego. A po nim wracamy znowu do Coopera w chacie, ale Laury już nie ma – tylko puste krzesło. Ciemność to rezultat braku Laury.
- O czym ma być dalej S03? Skoro sprawa Laury umarła to co pozostało? „Change or die” – zmień się lub zgiń. Twin Peaks musi się zmienić, by nie umrzeć. Oglądamy dalej, więc TP się zmienia. Jednakże, to Laura była esencją Twin Peaks, a bez niej TP nie może być sobą.
- TP nie umarło, więc się zmieniło. Ale nieuchronnie musi umrzeć – bo chcemy poznać wszelkie odpowiedzi i poznać zakończenie historii.
- TP jest kompletnie inne, bo jest pozbawione oryginalnego przesłania. Co więcej, nie jest interesujące dla współczesnej widowni. TP jako serial i jako miasteczko jest stare, chore i umierające.
15. IDENTITY CRISIS
- od 3:13:49 do 3:19:03
- Czy to historia o małej dziewczynce, która mieszka na końcu drogi? Nie – S03 nie jest już o Laurze.
- S03 czasami wygląda i brzmi jak Twin Peaks, ale bez oryginalnego przesłania to już coś innego. Dosłownie. W porównaniu do poprzednich sezonów jest bardziej pusty i nienaturalny. The Return to już inny serial, który jedynie krąży wokół trupa Twin Peaks. Większość sezonu dzieje się poza TP.
- Sam serial już nie wie o czym jest. Postacie w serialu czasami też czasami nie wiedzą co się dzieje. Sarah nie rozpoznaje sklepu/jedzenia w sklepie. Audrey czuje się kimś innym. Diana tak samo.
- Twin Peaks nie powróciło. To coś co powróciło ma problemy z własną tożsamością. W celu zobrazowania tego pojawił się wątek – Jerry Horne.
- Jerry myśli, że powrócił do TP. Wybiera się do lasu, bo myśli, że zna to miejsce. Jednak wieczorem przed snem ogląda na laptopie nowe media – program Jacobiego/dr Amp. Gdy się budzi to już nie wie gdzie jest. Zgubił się w lesie, w którym był już wiele razy. Nie czuje się dobrze nawet w swoim ciele. Zeitgeist/wiatry dr. Ampa sprawiły, że sen o Twin Peaks zamienił się w nieznany koszmar.
- Jeden z najważniejszych momentów w The Return to ocknięcie się Coopera po 14 odcinkach. Zanim się to stało to widzieliśmy wiele sytuacji, gdy myśleliśmy, że to nastąpi – sceny będące niemal memami – Dougie z kawą/plackiem/kciukiem w górze. Nie ocknął się wtedy, bo nie zgadzał się kontekst. Byliśmy głupi myśląc, że do istnienia TP wystarczy kilka memów.
- Kiedy Cooper się ocknął? Podczas oglądania tv – Sunset Boulevard. Na ekranie mężczyzna każe wezwać Gordona Cola, bo zapomniał samochodu i ma znaleźć nowy. Co się jeszcze działo w tej scenie? Stara aktorka Norma Desmond odebrała telefon od Gordona Cola ze studia Paramount z prośbą o spotkanie. Norma jedzie do studia z marzeniem, że wróci na ekran. Przez chwilę myśli, że jej się udało. Ale to mija, gdy się dowiaduje, że Gordon chce jedynie wynająć jej auto. Brzmi podobnie? Gordon/Lynch woła Normę/TP z powrotem do studia/na ekran i przez chwilę wydaje się, że serial powrócił. Ale to się nie dzieje, Lynch jedynie chce dostać „auto” – używa starych rzeczy do stworzenia czegoś innego.
16. COINCIDENCE AND FATE
- od 3:19:03 do 3:25:01
- Nie ma czegoś takiego jak szczęście w tv. Sytuacje, które w prawdziwym życiu można uznać za szczęście lub pecha nie dotyczą bohaterów serialu, bo tam decyduje o wszystkim scenariusz. Szczęście lub pech postaci zależy od twórców serialu.
- Woodsmana/drwala gra aktor, który w prawdziwym świecie zajmuje się impresją/udawaniem Abrahama Lincolna. W S03E08 dziewczyna znalazła monetę z podobizną Abrahama Lincolna. Moneta jest z miedzi/copper. Miedź przewodzi prąd. Woodsmen głosi zło przez radio. Mamy Lincolna na miedzi i na ekranie – moneta i aktor. Lincoln to dosłowny i metaforyczny przewód intencji.
- Samochody mają znaczenie. Czarny Lincoln – Mr. C – złe intencje.
- Dougie/Cooper ma non stop szczęście, które utrzymuje go przy życiu. Wygrywa też non stop w kasynie i przynosi szczęście innym.
- Mr. C przynosi wszystkim pecha – kto się z nim zadaje, ten źle kończy.
- Dougie jest wieziony białym Lincolnem – dobre intencje/szczęście.
- Cooper i Mr C są jak dwie strony monety. Cooper potarł swoją twarz – jak pociera się monetę – przynosił szczęście. Mr C potarł twarz mechanika i mechanik zginął – przyniósł pecha.
- Serial jest pojazdem intencji, a dzisiejsza telewizja jest światem pełnym kierowców. Richard samochodem zabił dziecko, siostra Donny jeździła z narkomanem, w samochodzie przed restauracją wymiotowała dziewczyna. Telewizję toczy choroba.
- To co musimy zrobić to wrócić do domu, ale powrotu do domu już nie ma – „auto” zostało zabrane przez zło, gdy sprawa Laury została zamknięta.
17. THE ROADHOUSE
- od 3:25:01 do 3:30:28
- Nasz telewizor stał się stacją paliw, gdzie możemy zatankować zło. Czy to nasze Roadhouse?
- Roadhouse to miejsce, gdzie kierowcy i motocykliści zatrzymują się na odpoczynek. W środku na scenie znajduje się czerwona kurtyna. Jest to miejsce postoju/pomiędzy trasą dla kierowców, tak jak Chata jest miejscem pomiędzy światami.
- W kałuży odbija się neon Roadhouse tak samo jak czerwona kurtyna z Chaty odbijała się w kałuży oleju.
- Roadhouse i Chata to symbole przestrzeni marzeń TV.
- W sezonach 1-2 Roadhouse to cień restauracji RR Normy. W Roadhouse była prostytucja, narkotyki, ale również odbywały się tam sekretne spotkania. To mroczne lustro miłość i przyjaźni z RR.
- Zarówno RR jak i Roadhouse to mikrokosmos doświadczeń z TP – światło i mrok z tajemnicami – balans/równowaga.
- W Roadhouse siedział facet ubrany jak motocyklista z filmu The Wild One. Marlon Brando grał tam motocyklistę. Film był krytykowany za zły wpływ na młodzież. Był o gangu motocyklistów, który prześladował małe miasteczko. Sprowokowało to mieszkańców do przemocy w odwecie. Konfrontacja pokazała jak strach zmienia dobrych ludzi. Zły lider poznaje dobrą córkę szeryfa i dzięki niej się zmienia. Film przekazuje to samo przesłanie – dziewczyna z małego miasteczka rozświetla mrok, by móc zobaczyć światło.
- W Roadhouse występują zespoły, gdzie wokaliści są ubrani jak motocykliści.
- Wally, syn Andiego i Lucy, jest ubrany jak Marlon Brando. Jest złym chłopcem z dobrym sercem – balans/równowaga. Jednak przyjechał do miasteczka tylko po to, by oddać szacunek umierającemu szeryfowi w umierającym miasteczko i po tym odjeżdża – nie ma tu już miejsca na miłość i przyjaźń.
- W The Return miłość ustępuje strachowi – ludzie strzelają na ulicy i kule trafiają do RR Normy.
- Roadhouse to ogniwo współczesnej tv, gdzie żałośni ludzie sieją plotki i walczą ze sobą. James próbował być miły w Roadhouse, ale został pobity – tam nie ma miejsca na miłość i przyjaźń.
- Piosenki w Roadhouse opowiadają o smutnym stanie TP.
- Postacie z TP wracają do będącego „pomiędzy” Roadhouse, teraz całkowicie opanowanego przez zło i czują, że coś jest nie tak. Kluczowy przykład to historia Audrey Horne. O niej w następnej części.
Dodaj komentarz