Wyjaśnienie Twin Peaks część 1/4
Komentarze: 0
Witam. Poniżej znajdują się moje notatki, które robiłem podczas oglądania "Twin Peaks ACTUALLY EXPLAINED (No, Really)". To trwająca 4,5h analiza w języku angielskim. Jej autor wyjaśnił całe Twin Peaks. Zachowałem chronologię autora i podzieliłem całość na 23 części/odcinki. Notatki mogą się przydać komuś kto nie ma czasu obejrzeć analizy albo nie zna za dobrze angielskiego. Sama analiza przeszła bez większego echa w Polsce. Zbytnio się nie dziwię, bo ciężko po obejrzeniu analizy napisać w skrócie o czym jest Twin Peaks. Chyba łatwiej byłoby napisać pracę dyplomową niż krótki artykuł. Dlatego zrobiłem notatki zamiast krótkiego streszczenia. Każde tl;dr byłoby krzywdzące dla Lyncha i Twin Peaks.
Link do oryginału: https://www.youtube.com/watch?v=7AYnF5hOhuM
Spis treści:
1. WSTĘP
2. CATCHING THE BIG FISH
3. THE KEY THAT OPENS THE BOX
4. FIRE IS COMING
5. GOTTA LIGHT?
6. THE ONE ARMED MAN
7. A CIRCLE OF PAIN
8. GARMONBOZIA
9. THE MAGICIAN LONGS TO SEE
10. THE MIND IS A DETECTIVE
11. PLOT DEVICES
12. YOU CAN’T GO HOME AGAIN
13. FEELING THE AIR
14. THE WHITE HORSE
15. IDENTITY CRISIS
16. COINCIDENCE AND FATE
17. THE ROADHOUSE
18. RUNNING OUT OF SAND
19. IT IS IN OUR HOUSE NOW
20. THIS THING OF TWO COOPERS
21. WHO IS JUDY?
22. “DIANE…?”
23. WHAT YEAR IS THIS?
1. WSTĘP
- Od 0:00 do 20:23
- Autorem tej analiza jest twórca kanału Twin Perfect i będę go nazywał po prostu „autorem”.
- Analiza obejmuje całość – sezony 1, 2, film i sezon 3.
- Autor będzie się posługiwał cytatami z wywiadów Lyncha i w analizie często wrzuca fragmenty z wypowiedzi Lyncha. Posługuje się też fragmentami Twin Peaks i przygotował wiele swoich grafik z wyjaśnieniami. Będę je wrzucał w komentarzach.
- We wstępie głównie ostrzega przed oglądaniem, żeby nie popsuć sobie powrotu do tego serialu.
- Lynch woli do nas przemawiać obrazami i emocjami niż słowami.
- Lynch nie lubi dawać ludziom wyjaśnień. Woli by interpretowali wszystko po swojemu.
- Twin Peaks jest zbudowane na tajemnicy, więc oglądając / czytając tę analizę możecie popsuć sobie przyjemność z kolejnego seansu serialu.
- Autor tłumaczy, że będzie skupiał się na Lynchu, bo ten brał pomysły od Frosta i przerabiał je według swojego widzimisię, więc trudno sprecyzować co pochodzi od kogo. Sam Lynch uważał, że Twin Peaks po prostu ma dwóch autorów i tyle.
- Książki Frosta są ok jeśli chodzi o rozbudowanie świata, ale nie pomagają w wytłumaczeniu serialu.
- Autor ostrzega, że do zrozumienia analizy będzie potrzeba omówić wiele aspektów, więc trochę to potrwa.
- Kluczowe do zrozumienia Twin Peaks jest poznanie historii samego serialu – jego powstania, skasowania i powrotu, bo to miało wpływ na to co się działo w serialu.
- Lynch miał zrobić serial w stylu Blue Velvet, wokół historii morderstwa. To w tych czasach był niespotykany format serialu. Nikt nie wierzył w sukces. Mimo to ludzie oszaleli na jego punkcie.
- Serial to opera mydlana z kryminalną zagadką, elementami sitcomu i paranormalnymi wątkami, więc to była cała telewizja w jednym serialu. Punktem centralnym jest Laura Palmer.
- W drugim sezonie producenci wymusili rozwiązanie zagadki zabójstwa i Lynch się zdenerwował i odszedł, wrócił dopiero na dwa ostatnie odcinki, by zakończyć serial według własnego pomysłu. Wkurzył się, bo rozwiązanie nigdy miało się nie pojawić. Po rozwiązaniu zagadki serial umarł, a pozostałe odcinki (oprócz dwóch ostatnich) to karykatura – próba podróbki stylu Lyncha.
- Josie zaklęta w drzewie to pomysł Lyncha, ale droga prowadząca do tego rozwiązania mogła być inna.
- Autor mówi o wpływie TP na inne seriale i krótko wspomina o popularnych interpretacjach całego TP.
- Jeśli chodzi o film to Frost chciał kontynuacji, ale Lynch postawił na swoim i zrobił prequel. Czuł, że musi się skupić na Laurze. Widzowie zjechali film, bo nie interesowała ich historia postaci, o której już tyle wiedzieli. Lynch uświadomił sobie, że ta historia jest martwa i nikogo Laura już nie interesuje.
- Mimo śmierci serialu internet kontynuował sen o Twin Peaks ciągle o nim pisząc, analizując i tworząc memy. To sprawiło, że Twin Peaks powróciło z sezonem 3. To co tak silnie działało na fanów to tajemnica. Tajemnica przywróciła Twin Peaks do życia. Widzowie liczyli na odpowiedzi w sezonie 3.
- Twin Peaks powróciło, ale było już czymś innym niż ludzie chcieli. To nie było stare TP.
- Sezon 3 nie dał żadnych odpowiedzi, ale w ogóle nie był potrzebny, by je poznać, bo już po 2 sezonie wszystko było jasne. I zrozumienie dwóch pierwszych sezonów i filmu pozwala zrozumieć sezon 3.
- We wstępie były same oczywistości, ale to wszystko będzie miało wpływ na los bohaterów w samym serialu. W następnych częściach będą już odpowiedzi, więc jak ktoś się rozmyślił to dalej proszę nie czytać.
2. CATCHING THE BIG FISH
- Od 20:23 do 40:51
- Lynch mówi, że wskazówki są piękne, bo my wszyscy jesteśmy detektywami.
- Autor przypomina 3 podstawowe interpretacje i zapowiada, że przedstawi czwartą, która wszystko wyjaśni.
- Twin Peaks to seria wskazówek, które prowadzą do odpowiedzi, ale trzeba patrzeć na to od tyłu. Jest pewna idea w serialu i od niej wszystko wychodzą wszystkie wątki. Pewne wątki mogą się ze sobą nie łączyć, ale wychodzą od tej samej idei. Trochę to skomplikowane, ale szybko załapiecie o co chodzi. Twin Peaks jest wiadomością, która jest zaszyfrowana, więc do jej zrozumienia potrzebny jest klucz. Tym kluczem jest ta idea. Żeby nie było za łatwo to klucz składa się z kilku części.
- Pierwsza część klucza to filozofia Lyncha. To dualizm – istnienie dobra i zła. Lynch pokazuje nam mrok / zło, żebyśmy dzięki niemu odkryli / poznali dobro. Jedno nie istnieje bez drugiego. To coś słodkogorzkiego. Jak kawa z wiśniowym plackiem.
- Lynch mówił, że żyjemy w świecie przeciwieństw – wielkiej przemocy, ale i wielkiego dobra.
- Lynch powiedział w wywiadzie, że czym więcej w twoim życiu pojawi się mroku tym więcej też zobaczysz światła.
- Lynch miesza ze sobą przemoc/zło z dobrem/codziennością/spokojem, ponieważ wtedy ma miejsce równowaga/balans. Dobry przykład – biały płot nas nie zachwyci, ale jeśli pod nim będzie pełznął potwór to wtedy przez ten kontrast docenimy ten biały płot.
- W latach 50, po drugiej wojnie światowej złe rzeczy w mediach sprawiały, że codzienność była ciekawsza / bardziej doceniana. Lynch żył wtedy w Filadelfii – to też będzie ważne. Lynch kochał mrok tych lat, bo dzięki nim doceniał zwykłe rzeczy.
- Lynch uwielbia Czarownika z Oz, bo to historia o naiwnej dziewczynce, która miała zwykłe życie, ale została wciągnięta do fantastycznego, koszmarnego świata i dopiero wtedy doceniła swoje nudne życie. Blue Velvet to lynchowska wersja Czarownika z Oz.
- Lynch oburzał się, że media zarzucają ludzi tyloma negatywnymi newsami. Po pracy nie mogli odpocząć przy tv, bo byli obarczani kolejnymi negatywnymi emocjami.
- Główna intencja / wiadomość kryjąca się za Twin Peaks to wprowadzenie równowagi do telewizji.
- Ludzie oglądali tv dla przemocy. Nie przejmowali się ofiarami. Chcieli jedynie zagadki, odpowiedzi i następnej zagadki. Twin Peaks miało to zmienić. Lynch nie chciał zdradzać zagadki, a jedynie podsycać ciekawość. Zabójstwo Laury miało być jedynie początkiem do powstania innych wątków. Stąd istnienie w serialu przemocy, ale i zwykłego codziennego życia. Ludzie mieli chłonąć obydwie te rzeczy, by osiągnąć równowagę i przez to czerpać przyjemność również z tych spokojnych, dobrych wątków.
- TP było czymś niecodziennym dla widzów – policjant płakał podczas zbrodni, rodzice zmarłej odchodzili od zmysłów, całe miasteczko przeżywało śmierć dziewczyny, którą znali – tak pojawiła się miłość, odpowiedzialność i społeczność (Cooper mówiący Albertowi, że chce tu zamieszkać i wymieniający powody). Zabójstwa, narkotyki, prostytucja – to wszystko przez kontrast miało podnosić wartość tych codziennych dobrych rzeczy, które uwielbiał Cooper.
- Kolejne odcinki celowo nie przybliżały nas do poznania odpowiedzi, ale rozbudowywały ten świat. Zamieniały pytanie „kto zabił Laurę” na „kim była Laura”. Wszyscy mieszkańcy byli z nią połączeni w jakiś sposób – dobry lub zły, więc budowało to ten świat.
- Lynch twierdzi, że mrok nie istnieje. Istnieje tylko brak światła. Więc nie ważne ile mroku istnienie, bo jak pojawi się światło to cały mrok i tak zniknie. W Twin Peaks tym światłem jest śledztwo. Czym dłużej trwa tym więcej mroku miasteczka jest odkrywane i usuwane, a widzowie są bardziej zainteresowani życiem Laury.
- W miasteczku nigdy nie będzie wystarczają dużo mroku, by pokonać światło, ale i nigdy nie będzie wystarczająco dużo światła, by pokonać mrok. Balans / równowaga – to druga część klucza do zrozumienia Twin Peaks.
- Cytat z pani od pieńka – rzucie gumy ma dobre i złe strony. Pieńkowa lubi rzuć gumę – lubi balans. Karzeł mówił, że ulubiona guma wróci w wielkim stylu – balans / równowaga wróci do telewizji dzięki TP.
- Lynch nie chciał zdradzać mordercy, bo widownia znając odpowiedź straciłaby zainteresowanie tym co się wydarzyło przed poznaniem odpowiedzi i w ten sposób wszystko straciłoby sens. Byłaby to katastrofa dla przesłania serialu – równowagi. Wtedy Laura stałaby się jakąś tam ofiarą, o której ludzie zapomną. TP stałoby się tym z czym miało walczyć. Zakończenie śledztwa przerwałoby rzucanie światła na mrok Laury / miasteczka. Zakończenie balansu / równowagi.
- Widzowie wymusili na producentach poznanie zagadki, a producenci na Lynchu wyjaśnienie, więc widzowie zamordowali serial.
- TP po wyjaśnieniu zagadki było już martwe, więc Lynch odszedł. Wrócił jednak na dwa odcinki, by zakończyć. Dwóch Cooperów to był oryginalny pomysł na początku serialu, ale zakończenie jest reakcją na to co się wydarzyło. Lynch wyznaje zasadę akcja-reakcja. I skoro Twin Peaks zawiodło jako serial to musiało to mieć swoje skutki w zakończeniu serialu – Cooper zamienia się miejscami z Mr C. W ostatnim odcinku sceny są podobne jak w pilocie – Shelly i Billy witają koleżankę z pracy. Lynch starał się ratować historię i w filmie jako centralną postać znowu umieścił Laurę. Ale ludzie znali już odpowiedzi, więc nie udało się ich znowu zainteresować Laurą.
- Mamy już dwie części klucza do zrozumienia serialu. W następnym odcinku zaczniemy wyjaśniać.
3. THE KEY THAT OPENS THE BOX
- Od 40:51 do 1:10:31
- Przed 3 sezonem Lynch mówił, że do jego zrozumienia ważny jest film.
- Film rozpoczyna się od nauczenia nas metody – jak zrozumieć wskazówki, wyjaśni to agent Desmond.
- Reżyser/director filmu z Filadelfi Lynch gra dyrektora FBI z Filadelfi – Gordon Cole.
- Cole tłumaczący wskazówki agentom (kobieta z niebieską różą) tłumaczy widzom jak zrozumieć TP.
- Lynch powiedział kiedyś, że umysł to detektyw. Czyli detektywi w serialu reprezentują widzów. Reżyser/director tłumaczy swoim agentom/widzom jak rozumieć film. Powiedział, że intuicja to detektyw w nas. A Cooper to detektyw z dużą intuicją. Tak – Cooper to my, widownia. A Cole to reżyser, Lynch. W filmie dwóch agentów to również reprezentanci nas – widowni. Tzn, Desmond to doświadczony agent, któremu Cole tłumaczy, a Stanley to my – patrzymy się z boku jak głupi i nie wiemy na co zwrócić uwagę. Desmond zwraca uwagę na sedno sprawy, a Stanley jest szczegółowy – zwraca uwagę na każdy detal, wszystko liczy, itd. Stanley wymieniał różne fragmenty stroju kobiety, ale przeoczył niebieską różę. Jest jak my podczas oglądania dwóch sezonów TP.
- Serial został stworzony jako antidotum na chorobę – zło konsumujące przemoc z TV. Przedstawicielem tego zła w TP jest Bob. Nawiedza on ludzi i zmusza do czynienia zła. W 8 odcinku Bob się narodził podczas wybuchu bomby. W odpowiedzi Strażak stworzył Laurę – równowagę / balans. Czyli ze złem Boba ma walczyć historia życia Laury. Poprzez odkrywanie jej przez śledztwo Coopera – nas, widowni.
- W S03E01 Laura mówi Cooperowi, że umarła, ale nadal żyje i otwiera twarz, w której jest światło. Laura istnieje tak długo jak istnieje śledztwo. Tak samo serial.
- Film – Bob chciał wejść w Laurę, a nie ją zabić. Ronette krzyczy, żeby ją zabił i zobaczył. I że jest brudna. Ważne - zobaczył. Gdyby to ona zginęła, a nie Laura to serial byłby o Ronette i wtedy zobaczyliśmy jej życie. Chce zostać zabita, żeby zyskać naszą uwagę, ale też boi się śmierci, bo wtedy jej wszystkie sekrety wyjdą na jaw. Ronette zostaje uwolniona przez anioła stróża.
- Laura zakłada pierścień od Mike i to zmusza Boba do zabicia jej. Mike nie chciał jej uratować. Nie powstrzymuje Boba, bo wtedy nie powstałby serial. TP musi się w ten sposób narodzić. Inaczej nie byłoby śledztwa.
- Wygląda na to, że wszyscy przeczuwali jej śmierć – scena z Jacobym.
- W czarnej chacie po śmierci Laura jest zagubiona, nie wie co się dzieje. Nagle pojawia się anioł stróz i na jej twarzy pojawiają się błyski niebieskawego światła – tak jakby z ekranu tv. I zaczyna się śmiać jakby nagle wszystko zrozumiała. Tak się właśnie stało – anioł pozbawił ją zmartwień pokazując jej życie. Takie światła pojawiały się również na twarzy Coppera w chacie w 2 sezonie. Anioł pokazał jej dlaczego zginęła – przez chorobę telewizji, by Lynch mógł stworzyć ten serial jako antidotum. Zrozumiała, że jest tylko postacią z serialu, która musiała zginąć. To jest właśnie trzeci fragment klucza do zrozumienia serialu – metakomentarz jest nie tylko metakomentarzem, ale również częścią świata Twin Peaks! To się dzieje również w świecie tego serialu.
- Twin Peaks to serial, który WIE, że jest serialem o telewizji!
- Podsumowanie części składowych klucza: 1) Lynch wyznaje równowagę 2) tv jest pozbawione równowagi 3) TP jest antidotum na brak równowagi 4) komentarz meta to nie tylko symbole – ta symbolika ma wpływ na losy bohaterów – to trudne do ogarnięcia, ale kolejne odcinki wam to wyjaśnią bardzo szczegółowo
- W tym momencie przechodzimy do otwierania tajemnicy za pomocą tego klucza.
- Pierwszy przykład w tym odcinku – Convenience Store. Czyli ten sklep, gdzie był Bob, Mike i inne tajemnicze osoby. Mówią tam o dwóch światach. To świat Twin Peaks i nasz świat – widzów. W latach 90 serial trafiał do telewizorów dzięki elektryczności i falom radiowym. Serial trafiał do nas dzięki nim, a istniał dzięki nam – bo go chcieliśmy oglądać. Postacie w sklepie wypowiadają słowa elektryczność, chroma itp., bo wiedzą, że są postaciami w serialu!
- TP bywa nazywane parodią opery mydlanej, ale to nie jest prawda. Ludzi na ten trop sprowadziła obecność „Zaproszenia do miłości”. Ten serial w serialu to tylko metafora tego co się dzieje w tym samym czasie w TP– wydarzenia są podobne. Taki metakomentarz. TP nie jest parodią oper mydlanych czy sitcomów – jest zbiorem całości, całą telewizją.
- Lynch stworzył / wyśnił nam świat TP, żebyśmy mogli do niego wejść, gdy go oglądamy.
- Monica Belluci w 3 sezonie – ta scena miała nam pokazać, że Lynch jest śniącym, który wyśnił nam ten świat.
- Niektóre postacie wiedzą, że są częścią serialu/snu lub mają przeczucie, że coś jest nie tak z ich światem.
- Miasteczko jest zbudowane wokół tartaku. Co tam ludzie robią? Gra słów – sawing logs – snoring, czyli chrapać. To sen!
4. FIRE IS COMING
- od 1:10:31 do 1:31:57
- W teatrze mamy czerwoną kurtynę, która oddziela widownię od sceny. Jest to taki portal, który rozsunięciu się pozwala nam obserwować wydarzenia w innym świecie. W TP również pojawia się czerwona kurtyna, gdy postacie przechodzą ze świata TP do czarnej chaty. W serialu pojawia się również często podmuch wiatru i zygzaki na podłodze w chacie – to oczywiście fale radiowe. Czarna chata i Sklep to miejsca pomiędzy naszym światem i światem TP.
- Karzeł powiedział, że pochodzi z miejsca, gdzie ptaki śpiewają, a w powietrzu jest zawsze muzyka. Chodzi tutaj o tv. W tv jest zawsze muzyka – soundtrack. Karzeł tańczył do melodii, a Cooper po obudzeniu się ze snu pstrykał palcami w rytm tej samej melodii. Co do ptaków – dźwięk wielu świergoczących ptaków jest podobny do dźwięku elektryczności – sprawdźcie logo Lynch/Frost na końcu każdego odcinka.
- Dwie powyższe informacje pochodzą z poprzedniego odcinka, ale mi się nie wkleiły. Teraz lecimy z 4 fragmentem.
- Ogień zwalcza mrok, ale w tym samym czasie niszczy paliwo. Dobro lub zło zależą od intencji. Elektryczność może przenieść dobre lub złe wiadomości. Ogień jest jak elektryczność, a elektryczność jak ogień. Ważne jest to, że prąd ma napięcie o sinusoidalnym napięciu – optycznie balans / równowaga. Autor to mocno rozszerzył, ale wyjaśnienie tego mnie przerasta. Porównał sposób wyświetlania obrazu na ekranie tv do tego jak my odbieramy obraz przez oczy/mózg. Ogólny wniosek, że od reżysera zależy co zobaczymy i co się wydarzy w TP. Czy będzie więcej dobra czy zła i czy będzie równowaga.
- W serialu wiatr oznacza też tajemnicę. Wiatry kształtują ogień, a fale radiowe kształtują elektryczność. Analogia. Fale radiowe przynoszą nam obraz, a wiatr w serialu przynosi tajemnicę / coś złego. Np. w pilocie - w szkole były zygzaki, a uczeń charakterystycznie robił falę rękami sunąc bokiem korytarzem – chwilę potem przeszedł agent z szeryfem. Albo podczas sceny w klasie – soundrack z wiatrem i Donna zaczynała się domyślać, że stało się coś złego. Sezon 3 rozpoczął się od logo z dźwiękiem elektryczności i wiatru.
- Skoro prąd jest przenoszony przez linie wysokiego napięcia to ich odpowiednikiem w TP są drzewa. Piosenka kończąca drugi sezon – śpiewa - Zobaczymy się w drzewach/lesie. Tłumacząc – zobaczymy się w tv. Kora drzew wygląda jak śnieżący ekran tv.
- Pojawia się słowo: Zeitgeist. Lynch nazywa tak to „coś złego w powietrzu”. Sam nie wie co to jest. To coś co się ciągle zmienia, produkt każdego z nas. Fale radiowe w powietrzu to coś co tworzy serial, a Zeitgeist to coś negatywnego, „coś w powietrzu” co unosi się w TP. Złe wiatry. Jakiś strach w Ameryce, który żywi się przemocą. Jego rezultat to Bob.
- Bob jest przedstawicielem negatywnych emocji, przemocy, która jest w tv. Nosi twarze innych postaci jako maski. Karmi się strachem. Kryję się Lelandzie, w jego rodzinie. Sarah pali papierosy Salem – a gdzie dym, tam i ogień. Donna upodabnia się do Laury – zaczyna palić – gdzie dym, tam i ogień.
- Jak się robi ogień? Potrzeba drewna. Kto dostarcza drewna? Drwale / woodsmans. W Sklepie siedziało dwóch drwali i jeden z nich wywoływał iskry z urządzenia. Obok nich był też murzyn podpisany w napisach jako Elektryk. Wspólnie są odpowiedzialni za połączenie dwóch światów. W S3 Mr C. prosił drwala/elektryka o pomoc, gdy chciał się dostać do Jeffriesa.
- W S3 jak pojawiał się woodsmen to działo się coś złego. Zanim pojawi się ogień to pojawia się dym. Woodsmani reprezentują dym.
- Mike mówił, że Bob jest w dużym domu z drewna, gdzie jest dużo dźwięku, pokoi i ciągle zmieniają się ludzie. Chodziło o hotel, ale również o tv – tv, fale radiowe, kanały i aktorzy w serialach.
- Wybuch bomby to narodziny Boba, ale i wtedy pojawił się ten cały Zeintgeist, który zaczął przenikać do tv. Po pewnym czasie z jaja wykluł się stwór i wszedł do ust dziewczynki – w naszym świecie w tv pojawiało się coraz więcej zła i zaczęło ono przenikać do ludzi.
- Lynch powiedział w wywiadzie, że ludzie mają w sobie got a bug/robaka przez co chcą poznać zabójcę Laury. Wołają o to! Ich presja sprawiła, że poznali tajemnicę i nie mogła ona już być więcej postawą serialu. Ten robak w ludziach – to Zeigeist, coś co sprawdziło, że chciano poznać wyjaśnienie morderstwa. Robak w TP to strach Ameryki – w 1956 dostał się do mediów, telewizji.
- Gotta light? Masz ognia? Woodsmeni/dym pojawia się przed ogniem, więc go szuka. Szukali ognia/światła historii, elektryczności, telewizji, gdzie ogień może nakarmić Boba przemocą. Przez stację radia słali zło poprzez elektryczność – oglądajcie tv, żeby chłonąć przemoc.
- Skąd 1956? Bo Czarownik z Oz w tv. Bo artykuł o przemocy w tv. I 6 sierpnia przebój My Prayer od The Platters. W tym roku zaczęto nadawać pierwszą operę mydlaną. Ludzie przestali chodzić do teatrów, bo mieli to w tv. I Lynch uważa, że wtedy powstał rock and roll – Elvis pojawił się na ekranie. Wtedy uważano, że rock jest agresywny i namawia do zła. Karzeł mówi w serialu – let’s rock.
5. Gotta light?
- od 1:31:57 do 1:55:36
- Lynch mówił, że siedzenie przed ogniem jest wspaniałe / magiczne. Tak samo z elektrycznością. Dymem i błyskającymi światłami.
- Lynch często wykorzystywał światła w serialu – żarówki, latarki, itp. – kierując je w kamerę, by błyskać na nas. Robił to, gdy pojawiały się ważne informacje. Log Lady też pstrykała światłem, gdy przyszła na zebranie. Błyskanie światła = postęp w śledztwie = usuwanie mroku/zła.
- W S3 pojawia się Strażak – kontroluje ogień. Tworzy Laurę, by kontrolować i zwalczać ogień – Boba. Strażak/fireman to również ten, który może tworzyć ogień. W jego czarnobiałej chacie widać generatory prądu – generatory ognia. To nie biała ani czarna chata, to inne miejsce. Jego zamek/czarnobiała chata jest na wysokim wzniesieniu pośród nieskończonego morza – morza non-existence – morza niebytu.
- Lynch jest zwolennikiem medytacji. Morze niebytu to jakaś sfera w nas samych, gdzieś na samym dnie świadomości, w samym źródle. Cały wszechświat w jednym miejscu, a my jesteśmy tego częścią.
- W S03E08 obserwujemy wybuch bomby i poprzez przechodzenie do coraz mniejszych cząsteczek trafiamy do tego samego morza niebytu.
- W tym morzu niebytu rodzą się też pomysły/idee. Cooper został tam wysłany na początku S03. Twin Peaks jest zasilane generatorami prądu w zamku Strażaka za pomocą wody/idei/pomysłów z tego morza niebytu.
- W jednym z generatorów prądu/idei znalazł się Phillip Jeffries. Mówi, że jest slippery – ślisko. Chodzi o olej! Olej zasila te generatory. Olej otwiera też wejście do Czarnej Chaty w lesie – w odbiciu kałuży widać czerwoną kurtynę. Podobne odbicie widać raz w scenie napisów – w filiżance kawy odbija się Laura z Chaty. Olej i kawa reprezentują to samo.
- Phillip Jaffries nie skończył jako czajnik. Jest rybą w ekspresie do kawy! Ryba w ekspresie jest jak pomysł w głowie, a napędza to kawa/olej. Pamiętacie jak Cooper i Szeryf dostali kawę z rybą?
- Zło jest napędzane olejem, a dobro/śledztwo kawą. Dobro – kawą i pączkami – gorzkie i słodkie / równowaga.
- Film zaczął się od sceny z kawą, ponieważ to ponowny początek śledztwa. I nic nie mogło go powstrzymać – nawet super siła komendanta.
- Zamek Strażaka to kino – czarnobiałe. Kino dawniej było lepsze, bo czerpało pomysły z morza niebytu. Była równowaga.
- Analogia – źródłem równowagi jest okrągła dziura złotego płynu. Kopanie w tym miejscu to medytacja. Słońce wypala z tego wydobytego płynu trochę złota. Więc medytuje się, by było go coraz więcej. Złota kula też była widoczna po wybuchu. Również przy tworzeniu Laury.
- W Chacie Strażak/kelner i karzeł mówią do siebie Hallelujah i Strażak/kelner wydaje odgłos jak Indianie. Karzeł też mówił – jestem ramieniem i brzmię jak wowowowowo – ten sam odgłos Indian.
- Mike odciął rękę, na której miał tatuaż. Zrobił to, bo zobaczył twarz Boga.
- Odgłos Indian/wowowo to odgłos, który słyszymy z telewizora! To dźwięk tv / słupa z liniami wysokiego napięcia. Pojawia się, gdy nadchodzi Bob – ogień. To alarm przed nim!
- Co znaczy Hallelujah? W hebrajskim to – chwała ci Boże. Karzeł i Strażak mówią to sobie, ponieważ obaj są bogami. Kontrolują ogień – za pomocą wskazówek dla Coopera mogą przyśpieszać lub spowalniać śledztwo – scena, gdy Karzeł zamienia w filiżance Coopera kawę w olej i z powrotem.
- Gigant kontroluje światło – jest bogiem światła/dobra. Karzeł kontroluje mrok – jest bogiem mroku/zła. Gigant mieszka w kinie, Karzeł za kurtyną tv. Gigant jest bogiem równowagi na dużym ekranie, Karzeł jest bogiem zła na małym ekranie. Wspólnie się bogami elektryczności, która zasila filmy i tv.
- Woodsmani/drwale/dym/to coś w powietrzu – szukają po wybuchu bomby miejsca dla Boba – źródła ognia. Zanim pojawi się tv, tym miejscem będą filmy, kino. Szukają boga światła. Gotta light? God of light? Ale zamek Strażaka to źródło zbyt dużej równowagi, więc kierują się do stacji radia. Tam idą do mikrofonu – mic. mic = Mike = ramię Mika = Karzeł = mały ekran = tv. Bob/zło trafia do telewizji.
6. THE ONE-ARMED MEN
- od 1:55:36 do 1:58:57
- W latach 60 leciał serial The Fugitive. Był o policjancie – Phillip Gerard i doktorze – Richard Kimble, który jest błędnie oskarżony o zabicie swojej żony. Faktycznym zabójcą był niesławny Jednoręki. W Twin Peaks Jednoręki nazywa się Phillip Michael Gerard. To miało być nawiązanie do tamtego serialu, wskazówką do odkrycia, że serial pokazuje naturę tv. Jednak gdy Lynch wymyślił Red Room / Czarną Chatę to „nawiązanie” stało się mieszkańcem tej chaty i integralną częścią TP.
- Jednoręki w The Fugitive był ikonicznym telewizyjnym mordercą związanym z tajemnicą. Ten serial był długo nadawany, ale w końcu zakończono go rozwiązując zagadkę mordercy. Serial był przykładem telewizyjnej przemocy.
- Mike w TP był partnerem zła/Boba, ale później postanowił go powstrzymać, więc odciął rękę, która kontrolowała Boba/zło. Zrobił to, bo zobaczył twarz Boga. S03E08 – widział jak z twarzy Strażaka wydobywa się Laura, równowaga, balans. To było piękne.
- Karzeł/ramię Mika kontroluje zło – ogień/Boba, a Mike/Jednoręki chce powstrzymać Boba. Zły stał się dobrym. Mike wszedł w rolę Phillipa Gerarda – policjanta z The Fugitive. I to dosłownie – Mike nazywa się Phillip MICHAEL Gerard. Jednoręki stał się policjantem – poprzez śledztwo/poszukiwania chce zlikwidować własny mrok. Ale jego ręka/Karzeł jest nadal ważną częścią świata TP oraz Mika, ponieważ metoda serialu na zwalczanie zła to nie likwidacja zła, ale oświetlanie go/prowadzenie śledztwa. Laura musi zginąć, żeby było śledztwo. Serial musi trwać, by kontrolować Boba i w ten sposób utrzymać równowagę. Dlatego Mike/dobro i Karzeł/jego ręka/zło współpracują ze sobą – widzimy, że obaj śmieją się, gdy ginie Laura. Ich plan to spowodowanie jej śmierci i ekspozycja zła Boba, by rozpocząć serial.
7. A CIRCLE OF PAIN
- od 1:58:57 do 2:12:59
- Klucz do dobra to równowaga między światłem i mrokiem. Przedstawicielką tego jest Laura. Ma zarówno dobre jak i złe strony – po równo.
- Równowaga w TP wywodzi się od powiązań innych z Laurą – jej dobrymi i złymi stronami. Ona jest The One. Wszyscy prowadzą do niej, ona jest Jednością/Oneness.
- Skoro ona jest Równowagą to Bob chce ją posiąść, żeby zniszczyć równowagę i żeby zapanowało zło.
- Bob/Leland uruchamiał wentylator/wiatrak za każdym razem jak szedł ją skrzywdzić – wiatry/elektryczność. Zeitgeist/to coś w powietrzu hipnotyzowało ją, żeby była bardziej podatna na Boba – zło. Gdzieś w głębi siebie Laura wiedział, że urodziła się po to, by zachować równowagę lub by poddać się złu.
- Balans Laury między dobrem i złem to metafora TP dla istnienia w świecie pełnym codziennej przemocy. Lubimy przemoc, ale Lynch ma nadzieję, że obserwując tragedię Laury zobaczymy zło takie jakie jest i co ono z nami robi – tworzy Zeitgeist/coś w powietrzu, które tworzy strach, a ten strach wraca do tv ze zdwojoną mocą. Bob karmi się strachem.
- Celem Boba jest spowodowanie jak najwięcej bólu, by widz miał co oglądać. Tworzy strach i się nim karmi, rosnąc w siłę. Ofiary również boją się coraz bardziej. To tworzy krąg bólu. Krąg cierpienia. Ten krąg powiększa się z winy widzów, bo chcą więcej przemocy na ekranie. Mike nakręcał Boba tworząc popyt i podaż na przemoc w tv.
- Lynch wie, że ludzie uwielbiają przemoc i brzydzi się tym. Dla niego to chore.
- Tylko dwa typy ludzi widziały prawdziwą twarz Boba. Reżyser/scenarzysta plus postacie, którym pozwolił na to scenariusz i przeklęci ludzie. Mówiąc przeklęci ludzie Mike spojrzał się na kamerę – chodzi o nas, widzów.
- Mike mówił Coopowi, że zabijał razem z Bobem. Mówi o złotym kręgu – chodzi o pierścień, ale i o krąg bólu/cierpienia.
- Krąg cierpienia przyjął fizyczną formę – Owl Ring. Sowi pierścień. Był on wkładany na palce ofiar Boba. Zakładany na spirital mound/duchowy palec. Spirital Mound w Wikipedii kieruje do Południowej Dakoty – tam gdzie dzieje akcja w S03. Wg wiki było tam plemię Indian, które wierzyło w małe niebezpieczne duchy. Nawiązanie – Mike, Karzeł.
- Pierścień należy do ręki/Karła. Do zła telewizji. Ludzie umierają, gdy zakładają ten pierścień. Pierścień przenosi ich do Czarnej Chaty, bo to ślubny pierścień Mika. Zakładając go bierze się ślub ze złem, więc należy się już do Mika/Karła.
- Oglądając zło Boba akceptujemy jego zło, wchodzimy w ten krąg bólu i stajemy się ofiarami Boba/zła telewizji.
- Pierścień był zwykły, ale zmienił się po zmianie Mika. Wstawiono w niego kamień.
- Sowy symbolizują nieskończoną pętlę czasu. S1 i S2 - Na początku Cooper ma sen ze swoją starą wersją, więc historia kończy się tam, gdzie się zaczęła i zaczyna się tam, gdzie się kończy. Reprezentują historię dwóch sezonów i Twin Peaks. Sam pierścień został dodany w filmie i tam jest dodatek na głowie sowy, który symbolizuje dalszy ciąg historii.
- Czemu sowy? Bo mają duże oczy – widzą ciemność/mrok. I wieże transmisyjne, które mają taki sam kształt jak sowy. Open Wire Lines = O.W.L. Owl to sowa.
- Sowy są jak wieże z wysokim napięciem – opiekują się elektrycznością. W serialu pojawiają się lampy w figurce sowy. Sowy symbolizują fabułę, która jest zasilana prądem/ogniem.
- Czym jest kamień w pierścieniu? Pochodzi ze stołu z formiki, przy którym siedzieli Karzeł i Bob w Sklepie. Formalika jest izolatorem. Izoluje nas od Boba. Chronił Laurę przed przejęciem przez Boba, więc pozostało mu ją tylko zabić. Jej palce miały być czyste. Dlatego Leland denerwował się, gdy Laura miała brudne palce.
- Po morderstwie Bob udał się do chaty, by oddać Mikowi garmonbozie. O niej w następnej części.
8. GARMONBOZIA
- od 2:12:59 do 2:21:36
- Garmonbozia (czyżby słowo pochodziło od ambrozji?) to papka z kukurydzy – fizyczna manifestacja bólu i smutku. To paliwo dla zła Czarnej Chaty.
- W S03 Mr C. i Dougie wymiotowali kukurydzą, bo uciekała z nich zła energia.
- Mike przed odcięciem ręki – poślubiał ofiary Boba swoim pierścieniem. Po śmierci ofiary lądowały w Chacie i tam Mike mógł odebrać im garmonbozię. Później mógł ją magazynować w Sklepie.
- Mike i Bob zasilani garmonbozią przedostają się do TP, by zabijać i zabierać garmonbozie do Chaty. I tak w kółko. Tak było do czasu aż Mike odciął sobie rękę.
- Pierwsza ofiara Boba po odcięciu ręki przez Mika to Teresa Banks. Bob ukradł garmonbozię mimo tego, że na palcu Teresy znajdował się pierścień Mika. Zrobił to dzięki włożeniu pod paznokieć Teresy karteczki z literą ze swojego imienia.
- W filmie Mike krzyczał na Lelanda/Boba, że ukradł mu kukurydzę – chodziło o garmonbozię od Teresy.
- Po co Bob ukradł garmonbozię? Nie po to, by karmić się bólem ofiary. O tym za chwilę.
- Olej to paliwo dla ognia. Elektryczność dla serialu. Kawa i pączki dla śledztwa. Wiśniowe placki dla miłości i przyjaźni. Natomiast co jest paliwem dla widowni? Jedzenie!
- Co jemy podczas oglądania? W kinie to popcorn. A w domu? Obiad. W latach 90 odgrzewane jedzenie/tv food często zawierało papkę z kukurydzy.
- Widzowie jedzą kukurydzę podczas oglądania. Kukurydza reprezentuję uwagę/atencję widzów i przyjemność z oglądanego bólu i smutku podczas jedzenia obiadu/tv food. Przeznaczamy swój czas podczas jedzenia obiadu dla telewizji. Czarna chata tworzy ból i smutek związany z zagadką morderstwa, a my dajemy jej czas obiadowy. Mieszkańcy Chaty karmią się naszą uwagą/atencją jako paliwem do tworzenia jeszcze więcej bólu i smutku.
- S03 – zły policjant Chad je odgrzewany obiad z kukurydzą podczas czytania artykułu w gazecie o broni. Sarah ogląda w tv zwierzę, które zjada swoją ofiarę, a w jej domu były te same obiady. Tak samo w domu Carry Paige.
- Serial jest zasilany elektrycznością, ale to nasza uwaga/atencja pozwala mu istnieć. Gdyby nie nasza uwaga to serial zostałby anulowany. Postacie z Chaty nie dostają garmonbozi dopóki nie zobaczymy ich zbrodniczego dzieła.
- Więc dlaczego Bob chciał garmonbozi? Ponieważ pragnął zwrócić na siebie i swoje czyny naszą uwagę. Gdyby nie litera pod paznokciem to Teresa trafiłaby do Chaty i Mike zyskałby naszą uwagę/garmonbozię. Nasza uwaga została jednak skierowana na Boba i zostaliśmy w ten sposób zainteresowani jego zbrodniczą działalnością i przez to chcieliśmy więcej jego zbrodni. Ukradł uwagę/atencję od Mika i jego Ramienia/Karła.
- Garmonbozia jest magazynowana w Sklepie.
- Mike kryczał też do Lelanda/Boba, że w twarzy Teresy był spokój, gdy ją otworzył. Twarze/Głowy są jak puszki z kukurydzą. Garmonbozia pojawiła się w Teresie podczas jej morderstwa – gdy cierpiała i była przerażona. Podczas jej autopsji na jej twarzy zobaczyliśmy spokój, ponieważ została wyjawiona litera z jej paznokcia i w tym momencie Bob skonsumował naszą uwagę/dostał garmonbozię. O tej kradzieży krzyczał Mike.
- Podsumowując – Sklep jest stacją energetyczną dla całej historii, generuje negatywne elementy fabuły, ponieważ widzowie chcą zła. Olej pochodzi z Zamku Strażaka – zasila ogień/serial. W Sklepie znajdują się olej i puszki z kukurydzą. Zamek Strażaka pośród oleju i kawy to stacja energetyczna dla dobrych elementów fabuły.
9. THE MAGICIAN LONGS TO SEE
- od 2:21:36 do 2:29:46
- Garmonbozia – po raz pierwszy pojawia się w domu rodziny Tremond, gdy Donna przynosi obiad. Babcia Tremond nie chce kukurydzy. Wnuczek Pierre uczy się magii i przenosi kukurydzę z talerza do rąk i potem kukurydza znika. Jak to zrobił? Za pomocą magii – edycji. Przeniósł kukurydzę/naszą uwagę z miejsca na miejsce tak jak reżyser robi to za pomocą edycji/montażu. Każde cięcie to błyskawiczne/magiczne przeniesienie naszej uwagi do innej sceny. Pierre mówił, że czasami coś się dzieje od tak – pstryknął palcami i nastąpiło cięcie – zamiast niego zobaczyliśmy Donnę.
- Kto kontroluje montaż? Reżyser. Skoro montaż to magia to reżyser jest magikiem. Pierre ma taką samą fryzuję jak Lynch i aktor grający Pierre to syn Lyncha – Austin Jack Lynch. Pierre to kolejny reprezentant reżysera w Twin Peaks. Zawsze pojawia się przy babci, która nie lubi kukurydzy.
- Jeden z pierwszych filmów Lyncha – The Grandmother (1980). Jest o chłopcu, który dorasta przy babci, która jest źródłem miłości. Dlatego w TP babcia Tremond gardzi kukurydzą.
- Jak intepretować wiersz mówiony przez Mika?
- Through the darkness of future’s past, the magician longs to see. One chants out between two worlds: Fire, walk with me.
- Jedno z tłumaczeń: Przez mrok przyszłej przeszłości sztukmistrz pragnie ujrzeć. Ktoś śpiewa między dwoma światami: Ogniu krocz ze mną.
- Autor filmu posługując się kluczem odszyfrowuje wiersz: Przyszła przeszłość/future past to jest coś co się już wydarzyło, ale się dopiero wydarzy – czyli to serial. Został już nagrany, ale dopiero zostanie wyświetlony. Darkness/mrok to mroczny sen serialu Twin Peaks. Magician/magik to reżyser – Lynch. Chants brzmi jak chance – szansa. Poprzez mrok serialu reżyser chce ujrzeć szansę na przerwanie kręgu bólu pomiędzy dwoma światami - światem naszym i Twin Peaks. Bob/zło/ogień/elektryczność krocz ze mną, by przesłać wiadomość.
- Pierre rozkazuje Bobowi zabić ofiarę wskazując na niego palcem – za pomocą montażu reżyser kieruje naszą uwagę na Boba/zło/ i jego przemoc. Ale to Ramię/Karzeł podnosi rękę wypuszczając Boba do świata TP – mówiąc Fire walk with me. Fire – Bob. Bob chodź ze mną! Mimo to reżyser pośrednio kontroluje Ramię/Karła. Jak? Za pomocą maski. O tym za chwilę.
- Jeśli chodzi o maski. Bob posługuje się maskami – przejmując kontrolę nad postaciami. Ale w przypadku Lyncha/reżysera jest inaczej. Lynch nosi maskę telewizji, ale pośrednio. Idzie to tak: Lynch wciela się w Pierre – ten zakłada maskę Jumping Man/Skoczka ze Sklepu. Skoczek skacze w sklepie tak samo jak Pierre z jego maską na dworze. Czyli Lynch -> Pierre -> Skoczek. Jumping Man/Skoczek miał w ręce talizman – magiczny przedmiot i sam w sobie miał być żywym talizmanem. Talizman = magiczny przedmiot. Lynch = Magik. Montaż = magia. Czyli Skoczek to mag montażu. Dlatego ciągle skacze z miejsca na miejsce. Ma długi i ostry nos – symbolizujący cięcia montażu. Nosi czerwony strój jak Ramię/Karzeł. Podsumowując maski: Lynch -> Pierre -> Skoczek -> Karzeł -> Mały ekran/Telewizja. Lynch nosi pośrednio maskę telewizji.
- Dlaczego Bob wrócił do Chaty, by oddać garmonbozię Mikowi/Karłowi? Bo nie miał wyboru! Został zmuszony przez magię reżysera. Wtedy reżyser wyjawia nam, że Karzeł jest Ręką Mika i że Ręka/Karzeł jest mistrzem/panem Boba. Lynch pokazuje nam, że Bob nie działał sam – Lyland kłania się przed Mikiem i Karłem, a Bob oddaje Garmonbozię/naszą uwagę. Natomiast Karzeł ją zjada.
- To prequel, a serial musi powstać, więc potrzebne jest śledztwo. O tym w następnej części.
10. THE MIND IS A DETECTIVE
- od 2:29:46 do 2:41:31
- Umysł to detektyw. Intuicja to detektyw w nas. Cooper to detektyw z dużą intuicją.
- Detektywi FBI – w filmie i Cooper – są reprezentantami naszych detektywistycznych umysłów – czyli nas, którzy próbujemy rozwikłać zagadki Twin Peaks. Dlatego reżyser gra dyrektora FBI – bo daje agentom/nam! sprawy/zagadki do rozwiązania.
- Cooper został wysłany przez Gordona do TP, więc to on reprezentuje widzów oglądających TP. Ale jego reprezentowanie widzów nie jest tylko symbolem! On jest dosłownie wcieleniem naszych detektywistycznych umysłów. Dlatego często kieruje się intuicją i wierzy, że sny są źródłem informacji. My „śnimy” TP podczas oglądania go. Podczas oglądania poznajemy nowe informacje i używamy naszego detektywistycznego umysłu do interpretowania ich. Cooper robi to samo i jako wcielenie naszych umysłów dzieli się intuicją z nami i odczuwa informacje jakie my poznajemy jako własną intuicję. Przykład – Cooper w filmie mówi Albertowi, że przeczuwa, że morderca znów zabije, ale to tylko przeczucie, więc nie może nic zrobić. Miał takie przeczucie, bo widzowie widzieli już wcześniej 2 sezony! Dlatego też przeczuwa, że Albert mu pomoże. Zna też szczegóły wyglądu Laury mimo, że nigdy jej nie widział. Użył intuicji do wyobrażenia sobie następnej ofiary korzystając z naszej wiedzy na temat wyglądu Laury. Cooper powiedział, że ta osoba/Laura roznosi jedzenie – i w następnej scenie zobaczyliśmy, że Laura to robi.
- Inna scena z filmu – Cooper mówi, że po zobaczeniu litery pod paznokciem ma przeczucie, że morderca znów zabije, ale dodaje, że piosenka mówi „kto wie jak i gdzie”. Następna scena? Tabliczka TP i charakterystyczna melodia TP. Cooper to przeczuwa, bo my to wiemy. Wiemy to, więc reżyser od razu przenosi nas do tego miejsca.
- Kolejna scena – Cooper szuka Desmonda i idzie w inne miejsce niż wskazane przez dozorcę. Dlaczego? Bo my już wiemy gdzie Desmond zniknął, więc Cooper dzięki intuicji/naszej wiedzy kieruje się we właściwym kierunku.
- Cooper reprezentuje widownię, więc za każdym razem jak widzimy wnętrze Chaty to on musi tam się znajdować. Jeśli go tam nie ma to i nas tam nie ma. W zakończeniu S03 dowiedzieliśmy się, że Cooper był w pewnym sensie w Chacie przez cały 3 sezon, więc mogliśmy mogliśmy w tym sezonie zaglądać do Chaty w każdym momencie, nawet gdy go wtedy nie widzieliśmy.
- Gdy w filmie Laura miała sen w Chacie – widzieliśmy ten sen, więc nasz reprezentant/Cooper również musiał mieć ten sen. I faktycznie tak było – Cooper mówił później, że miał taki sam sen jak Laura. W tym śnie ostrzegał ją przed zakładaniem pierścienia/Owl Ring. Dlaczego? Nie wiedział co robił pierścień, ale intuicja mu podpowiadała – nasza wiedza – widz widział już ten pierścień na palcu Teresy. Po zobaczeniu pierścienia u Teresy i zniknięciu Desmonda, gdy odnalazł pierścień mamy przeczucie, że pierścień ma związek z czymś złym, więc Cooper ma również intuicję, że pierścień jest zły.
- Żeby widz zobaczył czyjś sen to Cooper musi się w nim znajdować. W S03 Gordon miał sen z Monicą Belluci. Ale to był sen mający miejsce w naszym świecie – w rzeczywistości. Gordon opowiadał, że Cooper również był w tym śnie, ale nie widział jego twarzy. Był tam, bo widz oglądał ten sen, ale Gordon nie widział twarzy Coopera, bo to była rzeczywistość/nasz świat, w którym postać Coopera nie istnieje/nie jest żywą osobą. My widzimy sen/Gordona/Monicę, ale oni nie widzą nas – widzów.
- Na początku S03 Strażak mówi Cooperowi, żeby słuchał dźwięków/the sounds z maszyny. Mówi, że Cooper ma zapamiętać „430, Richard, Linda, dwa ptaki na jednym kamieniu/dwie pieczenie na jednym ogniu”. Cooper odpowiada, że rozumie o co chodzi. Internet jest pełny teorii na temat słów Strażaka. W rzeczywistości jego słowa nie mają żadnego dodatkowego znaczenia oprócz tego czym są w serialu. Dopiero ktoś kto obejrzy cały sezon 3 wie, że - Wspomniane wcześniej dźwięki słyszymy podczas momentu, gdy Cooper przenosząc się w czasie próbuje uratować Laurę w lesie. Dwie pieczenie na jednym ogniu to plan Coppera na odnalezienie Judy, 430 to odległość w milach, a Richard i Linda to nowe tożsamości Coopera i Diany. Cooper tego wszystkiego nie wie, ale wie to widz, który obejrzał cały sezon 3. Strażak nie prosi Coopera o zapamiętanie tych rzeczy, ale pyta się go czy te rzeczy pamięta. Skoro Cooper reprezentuje nas to jest to Cooper z przyszłości – reprezentuje widzów, którzy już obejrzeli cały 3 sezon i oglądają go jeszcze raz. Strażak mówi mu jeszcze, że Cooper jest daleko. To pierwszy odcinek, więc jeszcze daleko do końca sezonu. Następnie ten Cooper z odcinka 18 znika z odcinka 1 – dosłownie znika z siedzenia na naszych oczach.
- Cooper w S01 jest entuzjastyczny, wręcz podniecony – cieszy go wszystko co napotka – tak jak widownię, która oglądała serial z zapartym tchem. W S03 jest poważny i ponury. W trakcie S01-S02 Cooper poważnieje poznając tragedię Laury Cooper – jego zmiana jest tym na co reżyser ma nadzieję w stosunku do nas. Jednak widownia wolała poznać mordercę zamiast interesować się Laurą – dlatego w finale Bob wszedł w Coopera – zło weszło w posiadanie widowni.
- Lynch ma swojego odpowiednika – Gordon Cole. Widownia swojego – agent Cooper. A Mark Frost? Również! To major Briggs. W końcówce S03 Cooper mówi do Bobbego, że jego ojciec był świadomy tego co się właśnie wydarzyło. I dodaje, że wiele lat temu jego ojciec wraz z Gordonem przynieśli mu informacje, które przywiodły wszystkich do tego miejsca.
- W serialu major Briggs pracuje dla rządu i rozszyfrowuje tajemnicze informacje z fal radiowych w kosmosie i pokazuje wyniki Cooperowi. Frost brał informacje/fale idei od Lyncha/jego morza niebytu/idei i przenosił je na strony scenariusza.
Dodaj komentarz